Antwoorden op veel gestelde vragen over het gebruik van de iPad

Als u een vraag hieronder niet beantwoord vindt, kunt u een mail richten aan de coördinator van iPad in de klas, dhr. P. Diepeveen (dpv@isendoorn.nl).

 

Wat doe ik als ik een technische storing van de ipad heb?
Ga in de eerste pauze naar de iHelp. Ze zitten in het kantoortje naast lokaal 054. De iHelp is ook per email bereikbaar: ihelp@isendoorn.nl

Repareert of vervangt de school kapotte iPads?
Nee, de iPad is eigendom van de leerling (c.q. ouders). Bij schade, verlies of diefstal is de eigenaar zelf verantwoordelijk. Wel kan de school in zulke gevallen helpen. Op welke manieren dit kan, kunt u lezen op de pagina www.isendoorn/nl/ipadreparatie

Wat kost een reparatie van een iPad?
Dat is erg afhankelijk van de schade maar een reparatie kan al snel flink in de papieren lopen. Voor een gobaal idee kunt u kijken op https://itimrepair.com/tarieven.  U kunt zich tegen deze kosten verzekeren, iets wat het Isendoorn dan ook sterk aanbeveelt.

Is de iPad verzekerd en welke garantie biedt Apple?
Nee, de iPad die u via school koopt is niet verzekerd. Wel geldt er een verlengde Apple-consumentengarantie voor deze iPads (3 jaar in plaats van 1 jaar). Helaas vallen alle schades die veel voorkomen NIET onder de Apple-garantie. U kunt wel zelf een verzekering afsluiten waar alle reparaties onder vallen van schades die ontstaan zijn tussen vertrek van huis naar school en terugkeer thuis. Onder deze verzekering vallen alle schoolspullen van uw kind en is tevens een ongevallen verzekering. Voor het afsluiten van deze verzekering kunt u hier terecht: https://www.aononderwijs.nl/scholieren

Wat doe ik als ik een financiële vraag (betaling en verzekering) over de iPad heb?
Neem (eventueel via de mentor) contact op met het hoofd van onze administratie mevr. M Kuiken (mak@isendoorn.nl)

Wat kan ik met een iTunes Card?
Wij zijn vooralsnog niet van plan om veel betaalde apps voor te schrijven. We proberen zoveel mogelijk met gratis of via school aangeschafte apps te werken. Het kan voorkomen dat er, als er geen goede variant is, na goed overleg met de directie, een betaalde app wordt voorgeschreven.

Kan ik zelf ook betaalde apps aanschaffen met een iTunes card?
In diverse winkels en ook op het internet kunt u zelf een iTunes Card aanschaffen. Uiteraard bent u helemaal vrij in het aanschaffen van welke betaalde app dan ook.

Hoe koppel ik een iTunes Card aan mijn account?
Ga naar de Appstore (op de iPad aangegeven met een witte A in een blauw icoontje). Typ rechtsboven in het zoekvenster in welke app u wilt kopen. Midden onder ziet u nu “Wissel in” staan. Als u daar de code invult die onder de kraslaag van de iTunes Card zit noteert, wordt het tegoed geüpload naar het account. Heeft u reeds een zoon/dochter in een leerjaar met iPads, dan kunt u er voor kiezen om op alle iPads hetzelfde AppleStore-account te gebruiken. Betaalde Apps hoeft u dan slechts één keer aan te schaffen.

Moeten we nog boeken bestellen?
Ja. De boeken moeten online via Van Dijk worden besteld. Wel komen veel van de boeken ook op de iPad te staan. Secties bepalen voorlopig nog of de leerling zijn opdrachten in een schrift of op de iPad maakt, of dat zij die keuze aan de leerling laten. De leerling kan in de meeste gevallen zelf bepalen of hij het fysieke boek meeneemt naar school of dat hij het alleen thuis gebruikt.

Welke apps zullen het meest gebruikt worden?
Het is onmogelijk om een compleet overzicht te laten zien van welke apps er allemaal worden gebruikt aangezien we er zo veel tot onze beschikking hebben. De apps die het meest zullen worden gebruikt zijn de apps zonder content. Dat zijn apps waar de leerlingen zelf hun opdrachten in/mee maken. De docenten zullen (gratis) apps die kunnen worden gebruikt bij hun vak klassikaal installeren.

Mag ik mijn Android gebruiken?
Nee, u kunt in de les geen tablet van een ander merk gebruiken. De school biedt alleen faciliteiten voor de iPad 2 of hoger.

Mag je je eigen apps installeren?
Zolang de apps erop staan die nodig zijn voor school, mag u ook andere apps installeren. Uiteraard moet er wel ruimte overblijven, omdat alles wat er wordt opgeslagen ruimte kost. Hele films en grote spellen opslaan wordt derhalve afgeraden.

Ik heb al een geschikte iPad. Kan ik via de school alleen een beschermingshoes krijgen?
Voor elke leerling wordt eenmalig een hoes beschikbaar gesteld, U kunt dit aanvragen bij iPad@isendoorn.nl

Ik ben de schermcode vergeten van de iPad. Kan deze resetten?
Je kunt de schermcode alleen wissen door de iPad naar de fabrieksinstellingen terug te zetten. Als je de iCloud had ingeschakeld, dan kun je een reservekopie terugplaatsen. Zo niet, dan kun je alleen de Apps opnieuw installeren, maar de lokaal opgeslagen gegevens en instellingen zijn weg. Een aantal programma’s slaat alles op in de cloud en blijven daardoor bewaard.
Het terugzetten van de fabrieksinstellingen gaat als volgt:  http://support.apple.com/kb/ht1808?viewlocale=nl_NL

Kan ik een gebruikte iPad weer verkopen?
Indien u al beschikt over een iPad en die wilt verkopen, bijvoorbeeld om zo de kosten van een nieuwe iPad wat te drukken, dan biedt Amac op school daarvoor in schooljaar 2016/17 twee gelegenheden, te weten op dinsdag 20 september en dinsdag 29 november steeds van 13.00 tot 14.00 uur. Alle leerlingen mogen gebruik maken van deze regeling. Er is geen limiet aan het aantal iPads dat u wilt terug verkopen. De actuele prijzen die geboden worden voor gebruikte iPads kunt u zelf inschatten via: http://www.a-mac.nl/service-diensten/inruilen-mac-ipad-iphone/. Let op: Bij de inname wordt er beoordeeld of er sprake is van beschadigingen. Een schadevrije iPad levert uiteraard meer op dan een iPad met krasjes of deuken. De prijzen van gebruikte iPads veranderen per dag en kunnen wijzigen. Wat u op genoemde site ziet, dient slechts als een indicatie. U kunt uiteraard ook uw oude iPad particulier verkopen of in een Amac-winkel (bijv. in Deventer).

Wat moet u doen als u uw oude iPad wilt verkopen?
Uiterlijk op 5 september (voor de ronde van 20 september) of 14 november (voor 29 november) mailt u uw naam en iPad-type naar iPad@isendoorn.nl  en meldt dat u die iPad wilt verkopen.

Op de dag zelf gaat de leerling in de tweede pauze met de gebruikte iPad en de lader naar het inleverpunt (als u de originele doos nog heeft, brengt u die ook mee). De iPad moet dan zijn teruggezet naar de fabrieksinstellingen en find my iPhone moet uit staan. U bent zelf verantwoordelijk voor een backup in de Cloud of in iTunes want na inlevering is het terughalen van gegevens niet meer mogelijk. Als u dat prettig vindt, kunt u hierbij vooraf hulp krijgen bij de iHelp op school.

Hoe wordt de waarde bepaald van mijn oude iPad?
Op het inleverpunt in school (zie roostermonitor of vraag de receptie) wordt de oude iPad voorzien van een “grade”. Zo wordt de definitieve waarde beoordeeld door een Amac-medewerker. Als u het eens bent met de verkoop, dan levert u de iPad in en tekent u een afstandsverklaring. In ruil krijgt u een ontvangstbewijs met daarop de afgesproken prijs. Ook vult u een formulier in met uw bankgegevens voor het terugstorten van het afgesproken bedrag en binnen twee weken staat het geld op uw bankrekening.