Antwoorden op veel gestelde vragen over het gebruik van de iPad


Wat doe ik als ik een technische storing van de ipad heb?
Ga in de eerste pauze naar de iHelp. Ze zitten in het kantoortje naast lokaal 054. De iHelp is ook per email bereikbaar: ihelp@isendoorn.nl

Repareert of vervangt de school kapotte iPads?
Nee, de iPad is eigendom van de leerling (c.q. ouders). Bij schade, verlies of diefstal is de eigenaar zelf verantwoordelijk. Wel kan de school in zulke gevallen helpen. Op welke manieren dit kan, kunt u lezen op de pagina www.isendoorn/nl/ipadreparatie

Wat kost een reparatie van een iPad?
Dat is erg afhankelijk van de schade maar een reparatie kan al snel flink in de papieren lopen. Voor een gobaal idee kunt u kijken op https://itimrepair.com/tarieven.  U kunt zich tegen deze kosten verzekeren, iets wat het Isendoorn dan ook sterk aanbeveelt.

Is de iPad verzekerd en welke garantie biedt Apple?
Nee, de iPad die u via school koopt is niet verzekerd. Wel geldt er een verlengde Apple-consumentengarantie voor deze iPads (3 jaar in plaats van 1 jaar). Helaas vallen alle schades die veel voorkomen NIET onder de Apple-garantie. U kunt wel zelf een verzekering afsluiten waar alle reparaties onder vallen van schades die ontstaan zijn tussen vertrek van huis naar school en terugkeer thuis. Onder deze verzekering vallen alle schoolspullen van uw kind en is tevens een ongevallen verzekering. Voor het afsluiten van deze verzekering kunt u hier terecht: https://www.aononderwijs.nl/scholieren

Wat doe ik als ik een financiële vraag (betaling en verzekering) over de iPad heb?
Neem (eventueel via de mentor) contact op met het hoofd van onze administratie mevr. M Kuiken (mak@isendoorn.nl)

Moeten we nog boeken bestellen?
Ja. De boeken moeten online via Van Dijk worden besteld. Wel komen veel van de boeken ook op de iPad te staan. Secties bepalen voorlopig nog of de leerling zijn opdrachten in een schrift of op de iPad maakt, of dat zij die keuze aan de leerling laten. De leerling kan in de meeste gevallen zelf bepalen of hij het fysieke boek meeneemt naar school of dat hij het alleen thuis gebruikt.

Welke apps zullen het meest gebruikt worden?
Het is onmogelijk om een compleet overzicht te laten zien van welke apps er allemaal worden gebruikt aangezien we er zo veel tot onze beschikking hebben. De apps die het meest zullen worden gebruikt zijn de apps zonder content. Dat zijn apps waar de leerlingen zelf hun opdrachten in/mee maken. De docenten zullen (gratis) apps die kunnen worden gebruikt bij hun vak klassikaal installeren.

Mag ik mijn Android gebruiken?
Nee, u kunt in de les geen tablet van een ander merk gebruiken. De school biedt alleen faciliteiten voor de iPad 2 of hoger.

Mag je je eigen apps installeren?
Zolang de apps erop staan die nodig zijn voor school, mag u ook andere apps installeren. Uiteraard moet er wel ruimte overblijven, omdat alles wat er wordt opgeslagen ruimte kost. Hele films en grote spellen opslaan wordt derhalve afgeraden.

Ik heb al een geschikte iPad. Kan ik via de school alleen een beschermingshoes krijgen?
Alle brugklasleerlingen hebben reeds eenmalig een iPad-hoes van school ontvangen.

Ik ben de schermcode vergeten van de iPad. Kan deze resetten?
Je kunt de schermcode alleen wissen door de iPad naar de fabrieksinstellingen terug te zetten. Als je de iCloud had ingeschakeld, dan kun je een reservekopie terugplaatsen. Zo niet, dan kun je alleen de Apps opnieuw installeren, maar de lokaal opgeslagen gegevens en instellingen zijn weg. Een aantal programma’s slaat alles op in de cloud en blijven daardoor bewaard.
Het terugzetten van de fabrieksinstellingen gaat als volgt:  http://support.apple.com/kb/ht1808?viewlocale=nl_NL