Op het Isendoorn is werken met een iPad in de klas heel gewoon geworden. Wel merken we dat goede informatie rond het oplossen van schades belangrijk blijft. Een iPad is een mooi maar ook een duur leermiddel en schades zijn vrijwel altijd erg kostbaar. En juist daar bestaat ook een oplossing voor als je op tijd maatregelen neemt: een verzekering!
Wij adviseren er een af te sluiten via Smart2Scool. Deze kost €4,09 per maand of €110,= voor drie jaar. De minimale looptijd is een jaar en de maximale looptijd is drie jaar. De verzekering dekt alle schades aan iPads (eigen risico is €50,= per schade).
Een verzekering afsluiten kan via: https://www.smart2scool.nl/isendoorn
Ons advies voor deze verzekering is gebaseerd op de geboden dekking. Andere maatschappijen, maar ook inboedelverzekeringen, bieden doorgaans slechts een vergoeding op basis van de leeftijd van de iPad terwijl reparaties altijd even duur blijven, ook al wordt de iPad ouder. Smart2Scool laat de schade vakkundig en Apple-gecertificeerd repareren of levert een vervangende iPad als reparatie niet meer mogelijk is. Daarmee wordt u voor extra kosten behoed wordt en is een snelle reparatie volgens alle voorwaarden die Apple stelt, gegarandeerd.
De ervaring leert inmiddels dat ieder jaar gemiddeld 15% van de iPad's schade oploopt. Het overgrote deel hiervan (bijna 96%) was glasschade. Indicatie: een gemiddelde reparatie kost al gauw € 200,=. Deze prijzen zijn sterk afhankelijk van de dagprijzen van de schermen. Naast glasschade komt het voor dat er bij een wat hardere knal ook onder de glasplaat dingen kapot gaan. In dat geval loopt het reparatie bedrag vaak fors op.
Veel schades worden voorkomen door een goede iPad-hoes. Wij hechten zoveel waarde aan het voorkomen van problemen dat wij alle nieuwe leerlingen een goedgekeurde degelijke hoes cadeau geven - maar wel met de verplichting deze ook te gebruiken. Daartegenover vragen wij ouders met klem om zelf de verzekering af te sluiten zodat het gemakkelijk wordt om onverhoopte problemen toch snel op te lossen.
U kunt de verzekering afsluiten in dezelfde webshop waarin ook de iPad besteld kan worden.
In geval van schade aan de iPad kan de tablet binnen 3 werkdagen gerepareerd en retour gestuurd worden naar het Isendoorn.
In geen enkel schadegeval zal het Isendoorn zelf repareren. Het staat iedereen vrij om een eigen reparatiekanaal te kiezen maar de school kan op verschillende manieren helpen. Dat doen we via de iHelp. Deze wordt gevormd door een aantal getrainde leerlingen en een toezichthouder die te vinden zijn in het kantoortje bij de 050 lokalen (elke 3e (lange) pauze open - openingstijden staan ook op de deur).
Zij bieden de volgende mogelijkheden:
Voordat de reparateur aan het werk gaat, zal hij eerst vaststellen of de schade mogelijk valt onder een garantie en een prijsopgave maken. Ouders betalen onderzoekskosten en reparatiekosten die niet onder de garantie vallen zelf. Indien u een verzekering heeft afgesloten zullen deze kosten worden vergoed volgens de polisvoorwaarden (zie www.smart2scool.nl).
De leerling/ouder is verantwoordelijk voor de leen-ipad. Eventuele schade hieraan is voor rekening van de ouder. Voor verdere vragen over de reparatie en de garanties op de reparatie verwijzen wij u naar de website van de reparateur.
Let wel: na elke reparatie (waaronder glas) vervalt direct de Apple garantie!
De leerling meldt zich bij de iHelp op school: |
|
De reparateur: |
|
Terug op school: |
|
Binnen 1 jaar na levering kan er aanspraak worden gedaan op de standaard garantie van Apple. Deze dekt in de praktijk niet erg veel. Voor iPads die via school zijn aangeschaft heeft het Isendoorn bij de leverancier) bedongen dat de consumentengarantie wordt verlengd met nog eens twee jaar. Het tweede en derde jaar is dus geen Apple garantie maar een soortgelijke garantie afgegeven door de leverancier.
Apple garantie betekent in de praktijk dat alleen inwendige componenten die stuk gaan door een productiefout binnen de garantie vallen.
Als de iPad bij Apple aangeboden wordt ter reparatie en de schade valt niet binnen de garantie, dan zal er veelal een coulance regeling gelden. Dit houdt meestal in dat er een vervangende iPad geleverd kan worden voor een deel van de nieuwprijs. Het aanbieden van garantiegevallen moet bij de iHelp op school.
Lees hier de Apple voorwaarden: http://www.apple.com/legal/warranty/products/ipad-dutch-nl.html